Критерії вибору автомобільного дзеркала.
Одними з найважливіших елементів автомобіля є дзеркала заднього виду. Необхідні вимоги до дзеркал заднього виду обумовлені правилами № 46 Європейської економічної комісії ООН (№46 ЄЕК ООН), що діють і на території Російської Федерації, згідно з яким всі дзеркала підлягають обов'язковій сертифікації. Органи Держстандарту проводять періодичну перевірку зразків продукції на відповідність вимогам стандартів з безпеки. На підтвердження цього видається сертифікат відповідності. Виробник автомобільних дзеркал повинен на вимогу надати споживачеві копію сертифіката.
Вибираючи дзеркало, по можливості, варто звернути увагу на наступне:
- Наявність у продавця сертифіката відповідності (В сертифікаті зазначаються: назва органу з сертифікації; найменування продукції, а також конкретні позначення (наприклад, каталожні номери) виробів; назва документа, вимогам якого задовольняє дзеркало (Правила 46 ЄЕК ООН або ГОСТ Р41.46-99 ) - Вказівка різних ОСТів і ТУ не підтверджує проходження виробом обов'язкових випробувань; назва виробника дзеркала; номера протоколів випробувань - підстава видачі сертифіката. На кожен тип випробуваного дзеркала - свій протокол; друк сертифікаційного органу, а також підписи його керівника та експерта).
- Поверхня дзеркального елемента (полотна) повинна бути з рівномірним радіусом кривизни, без зовнішніх дефектів і покрита протівоосколочной плівкою, щоб виключити поранення людини осколками при розбиванні. У сферичному дзеркалі відображення прямої лінії повинно мати вигляд дуги рівномірної кривизни, хвиляста лінія буде говорити про змінну кривизну поверхні, що відбиває, що приводить до суттєвого викривлення форми предметів.
- Виключаються гострі кромки на корпусі дзеркала і кронштейні;
- Якісні гумові деталі (кожухи і ущільнення) завжди повинні бути м'якими на дотик, а ободок - щільно облягати корпус;
- Гвинти та інші кріпильні деталі повинні мати захисне антикорозійне покриття;
- Торці оптичного елемента повинні бути покриті захисним шаром лаку. В іншому випадку після нетривалої експлуатації на краях поверхні, що відбиває з'явиться корозія.
Такі характеристики дзеркала, як оцинковані або іншим способом захищені кріпильні деталі, високоякісні пластмасові та гумові складові дзеркала, хоча і не мають прямого впливу на безпеку руху автомобіля, але говорять про те, яким чином завод-виготовлювач відноситься до контролю якості виробленого товару.
Першою ознакою сертифікації є наявність знака відповідності на корпусі дзеркала, на упаковці і супровідних документах: Е22, укладений в гурток (мал. 1 А) - знак відповідності європейської системи контролю якості, або знак "РСТ", застосовуваний в Росії (РІС. 1 Б )
А) |
Б) |
1 код країни, що видала офіційне затвердження (22 - Росія) |
1 - шифр органу проводив сертифікацію |
Мал. 1 |
Цифровий індекс, нанесений поруч з буквою "Е", являє собою код країни, в якій проводилася сертифікація (1 - Німеччина, 2 - Франція, 3 - Італія ... .. 22 - Росія).
Зона огляду дзеркал.
Одним з основних параметрів безпеки, є зона огляду в дзеркалі. Залежно від зони огляду, дзеркала прийнято розділяти на класи: I, (II, III), IV, V.
I клас - внутрісалонне дзеркало заднього виду,
II, III клас - "основне" дзеркало заднього виду,
IV клас-"широкоугольное" дзеркало заднього виду,
V клас-дзеркало "бічного" огляду.
Згідно з Правилами № 46 ЄЕК ООН зони огляду дзеркал повинні бути наступними (Рис 2):
А) внутрісалонне (клас I) Б) основне (клас II,
Г) бокового огляду (клас V)
Рис. 2. Зони огляду дзеркал
На вантажному автотранспорті крім основного дзеркала використовуються додаткові зовнішні дзеркала, до яких відносяться широкоугольное дзеркало і дзеркало бокового огляду (Рис. 2В, 2Г).
Широкий дзеркало має оптичний елемент більшою кривизни, його мета - переглядати збільшений кут простору і зводити до мінімуму "мертві" зони, тобто в ті зони, де предмети неможливо побачити з місця водія ні в дзеркалі, ні боковим зором без повороту голови, з- через обмежений розмір зони огляду або загороджування огляду елементами кузова, вантажу і т. д.
Але зона огляду основного і широкоугольного дзеркал торкається простір в безпосередній близькості від пасажирських дверей. Для цих цілей служить дзеркало бокового огляду, воно призначене для перегляду зони в безпосередній близькості від борту і передніх коліс великовантажних автомобілів (Рис.3) Рис 3.
Таким чином, кожен виробник автомобільних дзеркал при проектуванні повинен закласти таку конструкцію системи дзеркал, щоб виконувалися всі вимоги по оглядовості.
Засоби вдосконалення автомобільних дзеркал.
Крім спеціальної форми поверхні, що відбиває дзеркал, що забезпечує поліпшення оглядовості, зменшення "мертвої зони", до основних удосконаленням дзеркал заднього виду останніх років можна віднести: протизасліплюючим властивість, поліпшення чіткості зображення і зниження перешкод від забруднення, обігрів, електропривод управління становищем дзеркала та ін. Розглянемо деякі з них.
Обігрів.
Дзеркала заднього виду з системою електричного обігріву є основним засобом очищення дзеркал від вологи, криги і снігу. При включенні нагріву лід і сніг розтоплюються, зайва волога випаровується. Побутує помилкова думка, що дзеркало з обігрівом необхідно тільки взимку, сміємо Вас запевнити, що це не так, ТУМАН і ДОЩ в інші пори року теж не рідкість, втім, кожен з нас з власного досвіду знає, яке незручність приносять крапельки на дзеркалі в дощову погоду, тому використання дзеркала з електрообігрівом в цьому випадку також доцільно
протизасліплюючим покриття.
Більшого поширення мають дзеркала, з протизасліплюючим покриттям, ефект якого заснований на відповідному підборі шарів світового фільтра. Передача інформації (передача кольору) про ситуацію на дорозі в цих випадках практично не поступається звичайному "білому" дзеркала. У денний час немає особливої необхідності в протизасліплюючим дзеркалах, як у нічний, це пов'язано зі змінною чутливістю очі в світлий і темний час доби.
Конструкція дзеркала і елементів кріплення.
Конструкція дзеркала повинна забезпечувати мінімальний опір повітряному потоку і перешкоджати забруднення оптичного елемента при русі автомобіля, що свідчить про хороших аеродинамічних показниках дзеркала в цілому, а кронштейн (дуга-держатель) повинен забезпечити стійке відображення при вібраціях автомобіля на дорожніх нерівностях (виброустойчивость).
Перераховані вище засоби удосконалення видимості в автомобільних дзеркалах мають основну мету - скоротити час прийняття рішення в момент оцінки дорожньої обстановки навколо автомобіля, і як наслідок - забезпечити максимальну безпеку керування автомобілем.
Джерело: "Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження дорожніх дзеркал заднього виду і механічних транспортних засобів стосовно встановлення на них дзеркал заднього виду". (Правила ЄЕК ООН № 46, ГОСТ Р 41.46-99).